Ez jóval több, mint egy játék – Interjú Telegdy Zoltánnal, a DVTK e-sport szakosztályvezetőjével

58978539_856149198060815_3027771911535853568_n

A DVTK volt az első olyan sportegyesület Magyarországon, ahol elindult az e-sport szakosztály. 2017 nyarán alakult meg Telegdy Zoltán vezetésével a csapat, amely attól fogva folyamatosan fejlődik és bővül. A FIFA csapat már a legmagasabb osztályban szerepel, a többiek a szárnyaikat próbálgatják. A következőkben a jelenlegi helyzetről szóló interjút olvashatjátok.

Zoltán, köszönjük, hogy időt szakítasz néhány kérdésünkre, melynek segítségével közelebb hozhatjuk ezt a sportágat a szurkolókhoz.

– Egy korábbi interjú során, melyet veled készítettünk, volt arról szó, hogy szeretnétek foglalkozni a 3 legnépszerűbb sportjátékkal (FIFA, NHL, NBA). Ezek közül sikerült mindegyikben működő csapatot felállítani?

– A FIFA-ban azt gondolom, hogy mindenképpen sikerült, a másik két játékban is találtunk játékosokat, akik nagyon ügyesek, tehetségesek, viszont a magyarországi nézettségi adatokat követve ezek a játékok nem a legnépszerűbbek. Sikerült viszont nyitnunk más játékprogramok felé is.

– Pont ez lenne a következő kérdésem, ezeken kívül milyen játékokban sikerült csapatot összehozni és versenybe szállni más szervezetekkel?

– Még nagyon frissek a játékok és játékosok, éppen az áprilisi hónapban sikerült másik két játékot is becsatlakoztatni. A League of Legends-et és a Heartstone játékokat. Azt tudom mondani, hogy nagyon bizakodó vagyok és nagyon jó csapatot sikerült összehozni, ez már most látszik. Nem csapatok felvásárlásáról van szó, hanem olyan helyi játékosok felkutatásáról, akik szívesen játszanak a DVTK színeiben, tehát a csapatot mi építjük fel. Nyilván ez egy jóval nehezebb feladat. A játékprogramon belül, – ugyanúgy, mint a labdarúgásban vagy más csapatsportban – a csapattagok különböző pozíciókban játszanak. Megtaláltunk egy játékos-bázist, most az a szakasz folyik, amikor összeszoknak a srácok. Fontos, hogy meglegyen közöttük az összhang. Folyamatosan zajlanak online felkészülési tornák, ahol sikerül eredményesen szerepelnünk. Ezeknek a mérkőzéseknek még nincs akkora hírértéke, hogy felkerüljenek a DVTK weboldalára, vagy kint legyenek a Facebook oldalunkon, de amint lesznek eredmények, ezek felkerülnek az ismert csatornákra.

Meghívást kaptunk a Legion Honvéd Series LoL Kupára, ami az első offline megmérettetés lesz és ami a klub YouTube csatornájára is fel fog kerülni. A csapattagok nagyon várják, hogy az online versenyek mellett helyi versenyeken is szerepelhessenek, reméljük eredményesen.

– 2017-ben volt egy toborzó versenyetek. Azóta milyen módon próbáljátok bővíteni, erősíteni a csapatot? Van egyáltalán erre szükség?

– A FIFA játékban toborzás folyamatosan zajlik, ez azt jelenti, hogy bárki, bármikor csatlakozhat hozzánk. Egy próbajáték után, ha tehetséges, akkor nagyon szívesen látjuk. Az életkor 14 évvel kezdődik és nincs igazán felső korhatár, de nyilván ebből is ki lehet öregedni, akár a hagyományos sportokból. Azt vesszük észre, hogy bár a fiatalok körében népszerű az e-sport és többet néznek e-sport közvetítéseket, mint hagyományos sportközvetítéseket, így tudatosul bennük, hogy ez nem egy egyszerű játék. Tehát, hiába szeret mindenki otthon játszani, az e-sport jóval több, mint szórakozás. A versenyzés és a felkészülési idő nagyon komoly igénybevétel, rengeteg munkával jár, ezért nagyon kevés ember jön el hozzánk és hajlandó egyáltalán kipróbálni magát. Én szeretném, ha többen tennék próbára ügyességüket és rátermettségüket, mert lehet, hogy pont ebben tehetségesek. Erre remek példa Szirtesi Gábor, alias Gabinho, aki megnyerte a V4 Future Sport Festival FIFA bajnokságát és 40.000 euróval lett gazdagabb. Tehát a miskolci fiatalok előtt is itt a lehetőség, bárkiben ott lehet a tehetség, tegyék magukat próbára a DVTK-ban.

– Ha már taglétszám. Az induláskor kitűzött cél volt egy utánpótlás nevelési program. Hogyan áll ez jelenleg? Érdeklődnek folyamatosan az ifjú tehetségek?

– A tagtoborzás most is tart. A FIFA játékban van körülbelül 10-11 játékosunk, ugye ezek a játékosok 1v1-esek, ez azt jelenti, hogy egymásnak is a riválisai. Van olyan sportegyesület, ahol csak 1 játékos van, de ők nyilván egy más úton indultak el. Mi nem csak egy jó játékost akarunk találni, hanem az utánpótlás neveléssel is szeretnénk foglalkozni, és a helyi fiataloknak lehetőséget biztosítani arra, hogy megfelelő környezetben, kulturált helyen csatlakozhassanak hozzánk és kipróbálhassák magukat az e-sport területén. Elindítottuk a League of Legends illetve a Heartstone játékokat is. Az edzések az ARENA E-SPORT BÁR-ban vannak, amik nyilvánosak. Bárki meglátogathatja ezeket az edzéseket és egy próbajátékot követően akár csatlakozhat is a csapathoz.

– Miskolcon van-e már olyan példakép, akire fel lehet nézni a fiataloknak és azt mondani, hogy én is szeretnék olyan sikeres lenni, mint ő?

– Az e-sporton belül az általunk választott játékokban még nincs Miskolcon ilyen példakép egyelőre, de ez egyáltalán nem probléma. Az e-sportot többnyire online játsszák, itt vannak magyarországi példakép játékosok, mint Molnár Gabó, vagy Szirtesi Gábor, akik ösztönzőleg hatnak, lehet a példájukat követni, szurkolni nekik.

– Az e-sport területén is dolgoznak edzők. Hogyan néz ki az ő munkájuk egy online közösség életében, mit tudnak hozzátenni a játékosok tudásához?

– A hagyományos sportban a heti 3 vagy 4 alkalmas edzéseknél mindenképpen fizikai megjelenés kell, az edzéseken ott kell lenni. Itt nekünk ez nem feltétlen muszáj. A játékosok és az edző a különböző internetes kommunikációs csatornákon (skype, viber, discord) folyamatosan tartják a kapcsolatot, akár szóban, akár írásban. Úgy gondolom, hogy – az említett online formák mellett – a heti 1 fizikai találkozás az edzővel elég ahhoz, hogy megfelelően felkészüljenek a játékosok. Ezek az edzések arra is jók, hogy a közösséget, a közösségbe tartozást megerősítsék. A mérkőzéseket itt sokkal könnyebb rögzíteni a kielemzés céljából, amit szintén az edző végez, ezekre nagy hangsúlyt fektetünk. Nyilván kevesebb az e-sport edzéseken a fizikai állóképesség erősítését célzó feladatok, hiszen az e-sportot a szellemi sportok közé sorolnám, – ahogy a sakkot is – viszont ezeknél a szellemi sportoknál is fontos a bizonyosfokú állóképeség megszerzése, fenntartása.  Ez viccesen hangozhat. A legutóbbi versenyünk egy nagyon érdekes verseny volt, egyedülálló FIFA verseny. Mindenkinek saját konzolja volt a verseny időtartama alatt, ami azt jelenti, hogy nem volt olyan kiesett idő, amikor pihenhetett volna a játékos. Ez 4 és fél – öt órás folyamatos játékot jelentett, ahol, ha a játékos fizikailag nincs felkészülve, akkor nem tud megfelelően koncentrálni, nem fogja tudni a versenyt eredményesen zárni.

Itt a DVTK-nál a fizikai erőnlétet csapatépítő tréningeken szoktuk edzeni. Egyébként az e-sportolóink többsége hagyományos sportokat is űznek, általában futballoznak.

Fontos kiemelni, hogy a toborzást sem kezdjük túl alacsony életkorban, 14-16 év az az alsó korhatár, amitől be lehet hozzánk lépni. Ez pontosan azért van, mert azt gondoljuk a DVTK-nál, hogy a fiatalok első körben a fizikai mozgást, a fizikai edzést, kondícióépítést kapják meg. Ez nagyon fontos a fejlődő szervezet egészségének megteremtéséhez és az egészséges életmód kialakításához.

– A facebookon időről időre a klub hivatalos csatornája közvetítette a HPLC2 küzdelmeit az érdeklődőknek. Akik szeretnék a többi játékos versenyeit is követni, azok számára milyen lehetőségek kínálkoznak, tudtok ti biztosítani valamit?

– Ez egy nagyon jó kérdés, mert ebből látszik, hogy maga az e-sport még gyerekcipőben jár. Amikor eljutunk ezekre az online és offline versenyekre, tehát a döntőkre, ahol élőben meg kell jelenni, ott ugye magának a versenyszervező csapatnak kellene gondoskodni arról, hogy ezek a mérkőzések elérhetőek legyenek esetleg a későbbiekben. A legutóbbi versenynél is csak a szervezők által kiválasztott mérkőzéseket közvetítették, a többiről felvétel sem készült. Ezen a közeljövőben változtatni kell. Mi is szeretnénk egyre több mérkőzést, versenyt közvetíteni a saját csatornáinkon. Az e-sport számára a legfontosabb gazdasági tényező a nézettség. A FIFA játéknak az lehet az előnye, – akár az idősebb korosztály számára is – hogy a mérkőzések 12 percesek, ebben a játékidőbe történnek a fordulatos és izgalmas csaták. A játékprogram teljesen élethűen van megalkotva, vizuálisan szép, látványos. Egyébként a FIFA játéknál vannak népszerűbb e-sport játékok is. Minden játéknak meg vannak a nézettségi adatai, ezért hoztuk létre a League of Legends illetve a Heartstone csapatainkat. Azt reméljük, hogy így nagyobb közösséget tudhatunk majd magunk mögött, bővülhet a DVTK szurkolótábora. Így a klub olyan korosztályokat is elérhet, megszólíthat, akik már nem néznek hagyományos médiákat. A magasabb nézettség lehetővé teszi, hogy a DVTK e-szakosztálya kedvező befektetés legyen a szponzorok számára is.

– Végül térjünk vissza a HPCL-re. A mögöttünk hagyott idényben sikerült feljutnotok a legjobbak közé. A következő szezonban milyen célokat tűztök ki magatok elé, milyen eredménnyel lennél elégedett és mi a realitás?

– A HPCL liga sok mindenben hasonlít a labdarúgó-bajnoksághoz, hiszen ennek a mintájára alakították ki a szervezők. Viszont egyelőre teljesen amatőr szintű, itt a finanszírozásra gondolok elsősorban. A feljutás a legfelső szintre nem volt könnyű, hiszen a DVTK csapata másfél éve alakult és olyan csapatokkal kellett megmérkőznie, ahol a már több éve együtt játszanak a csapattagok. A színvonalat az is emeli, hogy egyre több csapatot támogat valamilyen profi szervezet. Nyilván szeretnénk a lehető legjobb eredménnyel zárni, reális esélyünk van, hogy a középmezőnyben végezzünk. A játékosaink nagyon elkötelezettek a klub iránt. Ezt hétről-hétre bizonyítják is, hiszen legalább heti három edzésen vesznek részt és a hétvégéken ott a megmérettetés, a bajnoki- és kupamérkőzések. Mindezt tanulás és munka mellett teszik, nagy elhivatottsággal. A jó szereplés közös érdek.

– Akkor jól sejtem, hogy javarészt helyi fiatalok játszanak a csapatban? Mert gondolom, hogy messzebbről senki nem fog ideköltözni, ha még fizetést sem kap.

– A League of Legends illetve a Heartstone, valamit a FIFA 1v1-ben így van, viszont a 11-es csapatban (Pro Clubs) nem. Magyarország, illetve Európa különböző részein laknak a játékosaink, mint Hollandia, Románia, Németország. Ezért nagyon nehéz például személyes találkozót szervezni. Nálunk ez komoly kihívás. Itt a nemzetköziség nem előny, hanem hátrány. A Honvédnak és az MTK-nak olyan csapata van, akik többségében budapestiek, így könnyebben tudnak személyes találkozókat, edzéseket szervezni. Nagy előny, ha egy mérkőzést olyan játékosok játszanak, akik helyileg egy teremben vannak, mintha csak az online térben.

– Köszönöm, hogy válaszoltál a kérdéseimre, további sok sikert kívánok a szakosztálynak!

Hozzászólások

Written írta: 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK